TEKNIK

RETUR

TEKNIK - OPLYSNINGER 
Har du også oplysninger til forbedringer og erfaringer som vi alle kan få glæde af.
Få dem på siden her. Sende dem med E-mail til: baadeleje@gmail.dk 

 

 

 
Tilsendt af Thomas Askani

Data fra brochure
KLIK på billedet for data/test.


Tilsendt af Thomas Askani

 

 
Vinter
Jeg vælger at vende jollen så den ligger med bunden opad. Og den ligger fint oven på traileren. Det gør det ulige nemmere at forårsklargøre bund og fribord.
Det samme gælder med sværdet - det bliver renset. Og så har jeg planer om at profilslibe det således at forkanten rundes og bag kanten spidses. Ligesom der skal utroligt lidt til at bremse jollen - ja, så skal der jo også utrolig lidt til at få den til at sejle hurtigere - derfor.
På snoren til sværdets ophal vil jeg sætte et mærke for når sværdet er ca. halvt oppe/nede. Det kan jeg bruge når jeg sejler gennem især søgræs - så glider det nemmere af når sværdet har en vinkel på ca.45 grader

 

SIKKERHED
Væltet med Triss Giggen!
- og konsekvensen deraf.
Jeg væltede med min Tris jolle mandag den 10. september 2012 på Odense Fjord.
Læs her om begivenheden og om de fejl og mangler på båden der kunne gøre hændelsen rigtig farlig


Forslag til sikkerhedsudstyr

Unde badning på en af mine sejlture i den dejlige sommer (2013) var der en oplagt mulighed for at prøve hvordan det var at komme op i jollen efter jeg fx var faldet overbord eller efter at være væltet.
 Det var overraskende vanskeligt for ikke at sige umuligt at komme op i jollen når det kun er hovedet der stikker op af vandet. Jeg havde ellers en teori om at påhængsmotoren kunne bruges som trinbræt - det kan den ikke.
 Så jeg måtte finde på noget andet. Jeg gjorde forsøg med forskellige former for badestige. Det virkede ikke. Båden er simpelthen for lille til en badestige.
 Løsningen er en uhyre simpel metode som jeg har efterprøvet og som virker.
 Et tovværk er fastgjort på masten med løkke i begge ender. Det skal være så lange at når det lægges ud over rælingen kommer løkken til lige netop at røre vandoverfladen når jollen ligger lige i vandet.
 Hvis det utrolige skulle ske at jeg ligger i vandet, så er det relativt nemt at hente tovet, stikke foden ind i løkken - bruger begge hænder og benet i løkken, til rimeligt ubesværet at trække mig op i båden.






Undgå bordfyldning

 


 

Her nogle at de tiltag jeg har udført for at gøre joller mere sikker. Altså hvis det usandsynlige skulle ske igen - at den vælter.

Alle åbninger er lukket med luger der kan åbnes.
Inspektionslugen i bunden er helt lukket og skruet fast.
Og så er der en clips i forlugens hængsel.

Foranstaltningerne er ikke helt tætte - men der gør heller ikke noget idet de blot skal forsinke en total bordfyldning i medens jollen rejses op igen.
(De hvide håndtag er midlertidige).

 

SKROVET

   

     

Mere plads for påhængsmotor.
På nyere modeller af Triss Giggen kan jeg se at der er givet mere plads for påhængsmotoren på agterspejlet. 
Det ville jeg også have.
Derfor løsnede jeg gummilisten og savede et stykke ud af agterspejlet.
Nu er der bedre plads således at ror og motor kan være ned i vandet samtidig.

 

Sådan afsatte jeg vandlinien.

Pumpe.
Det er svært at lænse jollen for fx regnvand idet cockpittet ikke er selv-lænsende. Derfor er det hensigtsmæssigt at installere en pumpe.
Her er to løsninger.

            

Læserbrev om skade på sværdkisten
og om løsning af problemet - KLIK HER

RIG OG SEJL


ALT OM MINE NYE SEJL
 

Nu har jeg fuldstændig styr på sejlets facon for bedre sejlads.
Jeg har udnyttet min gamle skødeblok til et
cunninghamhal.
Samtidig har jeg monteret en enkelt blok i bomnokken .
Således jeg nemt kan hale underliget af sejle tot.
 

  

Spilerstagen.
Jeg sejler næsten altid alene - derfor havde jeg brug for at kunne betjene spilerstagen uden at gå på fordækket.
Det problem blev løst ved at benytte en lang spilerstage (der samtidig også er bådshage) og ved at sætte den fast på dækket og ikke på masten.

SVÆRD

Ophal af sværd.
Jeg har skiftet blokken for ophal af sværd ud med en frit hængende moderne letløbende blok. Derved opnår jeg mindre modstand og mindre slid.

          

 
Gammelt ophal

Jollen lægges her om på siden for reparation af sværdet. Jeg brugte storsejladsfaldet til at hale i jollen. HUSK at storsejladsfaldet skal vikles mindst tre gange rundt om mastens top før der trækkes i det. Ellers kan storsejlfaldets beslag i toppen af masten blive ødelagt.

 

Nedhal af sværdet.
Stålwiren for nedhalet til sværdet begyndte at gnave sig op gennem glasfiberen i sværdkisten.
Det problem har jeg løst ved at indsætte et lille kobberrør hvor jeg ved stukning har formet en lille krave.
Nu kan jeg bruge nedhalet så meget jeg vil uden at slide på sværdkiste og stålwire.

Løsne sværdet.
Ligger båden på sand - eller trækker man båden ind over sand, sker det meget nemt at der kommer sand op mellem sværdkisten og sværdet, således at sværdet kiler sig fast og er ret vanskelig at løsne.
 Problemet er løst ved at bore et hul øverst i sværdkisten og et lille hul i sværdet. Et værktøj fremstilles til at hægte fat i hullet sværdet gennem hullet i sværdkisten - for således at kunne vriste sværdet løs igen.

   
Boret10 mm hul i sværdet.

ROR - RORPIND